Auto Tuning Emmen
Auto Tuning
Tuning van auto’s kan tegenwoordig via chiptuning. Al vele jaren worden motoren van auto’s door een computer / ECU (Electronic Control Unit) aangestuurd. Deze regelt onder andere de ingespoten hoeveelheid brandstof, het ontstekingstijdstip en eventueel de turbodruk (o.a. bij turbodiesels). Door middel van chiptuning worden de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen worden aangepast. De “chip” in een ECU bevat de software waarin de regelparameters zijn opgeslagen. Meestal is de fabriekssoftware ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor en aangepast op de het verbruik volgens fabrieksopgave. Deze ruimte biedt dus de mogelijkheid de motor te “chiptunen”, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.
D.m.v. chiptuning worden de regelparameters opnieuw, maar dan meer ideaal op elkaar afgestemd. Dit kan resulteren in 6 tot 10% extra vermogen bij standaard motoren en in 20 tot 40% bij turbomotoren. Door tuning kan de auto sneller optrekken en wordt in het algemeen de topsnelheid ook verhoogt.Bij een zelfde rijstijl als voorheen kan het brandstofverbruik worden verminderd omdat het rendement van de motor wordt verbeterd. De motor reageert vaak beter op het gaspedaal en loopt vaak soepeler.
In het algemeen zijn auto’s van voor 2000 voorzien van een chip welke eenmalig kan worden geprogrammeerd. Bij deze auto’s moet de ECU worden verwijderd en een nieuwe “chip” worden geplaatst. Vanuit deze basis is de naam “chiptuning” ontstaan. Vanaf circa 2000 (merkafhankelijk) kan een auto meestal via de OBD poort worden geprogrammeerd en hoeft de ECU niet meer te worden verwijderd.
ODB tuning
OBD staat voor ‘On Board Diagnosis’. Hierbij worden de gegevens van het motormanagement uitgelezen via de diagnosestekker waar de garage ook hun uitleesapparatuur op aansluit voor het uitlezen van eventuele storingen en het resetten van de service interval. Bij OBD tuning komt er geen soldeerbout aan te pas. Bij chiptuning moet de originele chip vervangen worden door een andere, OBD tuning is dus eenvoudiger te doen. In het algemeen wordt alle tuning onder de naam chiptuning ondergebracht. De levensduur van de motor wordt bij verantwoord tunen niet verkort, maar er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat de motor zelf meestal niet het enige verschil is tussen 2 auto’s. Bijvoorbeeld TDI motoren van respectievelijk 90 pk en 110 pk zien er computeroptisch hetzelfde uit, maar er zijn wel degelijk verschillen in turbo, oliekoeler, oliepomp, intercooler enzovoort. De fabrikanten bouwen gelukkig wel een behoorlijke (mechanische) veiligheidsmarge in.
De leeftijd of kilometerstand van de motor kan wel degelijk uit maken. Indien men een motor heeft die meer dan 250.000 km heeft gelopen, zal er in overleg moeten worden besproken of de auto nog in aanmerking komt voor chiptuning. Storingen zijn zeer zeldzaam, mits de chiptuning goed is uitgevoerd en de motor in goede staat is. De motor moet na het chiptunen zorgvuldig warmgereden worden, maar dit is ook voor een niet getunede motor belangrijk. Aan de elektronica is na chiptuning van buitenaf niets bijzonders te zien en ook met een diagnose-apparaat bij de dealer kan de gewijzigde software niet worden herkend.
Waarom chiptuning i.pv. powerbox tuning?
Een andere mogelijkheid is de gegevens die naar de ECU worden gestuurd te “vervalsen” door middel van een powerbox die tussen de sensoren en de ECU wordt geplaatst. De powerbox stuurt aangepaste (“foute”) meetgegevens naar de ECU. Als de turbodruk in werkelijkheid 0,9 bedraagt, zal de computer gegevens ontvangen die zeggen dat de laaddruk op dat moment slechts 0,7 bar bedraagt. Op die manier zal de ECU pas bij 0,2 bar hoger als normaal de opdracht geven om de waste gate van de turbo te openen hetgeen dus in een hogere turbodruk resulteert. Met chiptuning wordt de ECU aangepast, het brein van de motor dus. Daarom is chiptuning altijd een veilige methode t.o.v. een powerbox. Een powerbox kan eigenlijk dus niet gezien worden als een uitgebalanceerd professioneel product op maat.
Auto tuning in Emmen, Drenthe
Na vele jaren ervaring met het tunen van auto’s voor het racecircuit zijn wij gespecialiseerd in tuning en heeft Postema Auto Tuning zich ook op het tunen van “personenauto’s” gericht. In overleg met de klant wordt een geschikte tuning gekozen, welke gebaseerd kan zijn op voornamelijk extra vermogen of op een gunstiger verbruik van de auto. De software wordt op maat gemaakt en de kennis voor de tuning is gebaseerd op ervaring en op testbank geteste instellingen.
Voor meer info neem contact op met autobedrijf Postema in Emmen. Telefoonnummer: 0591 633259